Cultuur, daar geef je om

Deneuve organiseert in samenwerking de campagne Cultuur, daar geef je om en de Uitmarkt een seminar over het geven aan cultuur. Een bijdrage die kan bestaan uit geld, tijd, kennis, natura of een andere vorm hebben. Op het programma staan inspirerende presentaties over de cultuur van het geven. Met beste voorbeelden, innovaties en anekdotes stimuleren we het gesprek tussen Nederlandse cultuurprofessionals over een gezamenlijke aanpak.

Seminar Cultuur. Daar geef je om. 30 augustus 2013. Concertgebouw Amsterdam, kleine zaal.

Programma onder leiding van dagvoorzitter Tracy Metz
Ilja van Beest, Hoogleraar Social and Behavioral Sciences, Department of Social Psychology, Universiteit van Tilburg. Status verkrijgen door te geven en ‘altruïstisch straffen’ – de sociaal psychologische aspecten van geven.
Tijs Rotmans van The Pricing Company. Verbeter de winstgevendheid door middel van betere prijzen. Hoe wordt de mogelijkheid te geven onderdeel van je bedrijfsvoering en aanbod?
Brigitte van Hagen – Vliegwiel, collectief van jonge artiesten. Initiatiefnemers van de gecrowdfunde theater opera ‘Schuim.’ Ze haalden 130% van de benodigde financiering op. De voorstelling speelt dit seizoen.
Jolien Schuerveld – Concertgebouw Fonds. Een goed voorbeeld van een gedifferentieerde aanpak op het gebied van geven en een reflectie op de ontwikkelingen in financiering van cultuur door gevers.
Ryclef Rienstra – VandenEnde Foundation. Reflectie op de financiering van cultuur door gevers. Waarom willen mensen geven, hoe kun je dit stimuleren? 
Martijn Sanders – Vereniging Rembrandt. Over de cultuur van de Vereniging Rembrandt. Al 130 jaar helpt dit collectieve mecenaat van ruim elfduizend gevers Nederlandse musea met bijzondere kunstaankopen.
Doro Siepel – Theater Zuidplein Rotterdam. Theater Zuidplein werkt samen met een grote verscheidenheid aan Rotterdammers, die zich onbaatzuchtig en om heel verschillende redenen inzetten voor het theater. Met name zij zorgen voor de diepe verankering in de samenleving die dit theater zo succesvol hebben gemaakt.
Arend-Jan Weijsters / Caroline van Diest – Glasmuseum Leerdam. Zonder vrijwilligers geen Nationaal Glasmuseum. Een zeer diverse groep mensen is inhoudelijk en praktisch betrokken bij het museum.
Sieger Sloot – acteur en ambassadeur/presentator publiekscampagne. Waar geeft hij als maker om, en aan? Hoe is dat een drijfveer in zijn werk, en komt dat ook anders tot uiting?

Vazenserie De Industriëlen, 1961. Collectie Nationaal Glasmuseum