Daniël Bouw

Ik ben een freelance communicatiespecialist. Sinds 2008 werk ik voor musea, culturele instellingen, biënnales, kunstbeurzen en tijdelijke projectorganisaties.

Tijdens mijn studie psychologie aan de Universiteit van Amsterdam (1983-1990) was ik al meer dan geïnteresseerd in kunst en cultuur en werkte ik als werkstudent bij de Rijksakademie van beeldende kunsten en het Joods Historisch Museum (JHM). Na het behalen van mijn doctoraal examen psychologische functieleer (1990, prof. Nico Frijda), begon ik mijn loopbaan in het JHM als educatief medewerker en startte ik de organisatie van het evenementenprogramma. In 2000 initieerde en organiseerde ik Museumnacht Amsterdam (n8) waarvoor ik in 2002 een Coq d’Honneur ontving. In 2001 werd ik hoofd communicatie in het JHM en ontwikkelde en implementeerde ik een nieuwe visuele identiteit (levievandermeer) voor het museum en positioneerde ik het vernieuwde JHM.

Na achttien jaar was het tijd voor verandering en voegde ik me in 2008 bij mijn partner Taco de Neef in Deneuve Cultural Projects, waar ik aan verscheidene nationale en internationale communicatieprojecten werkte. In 2013 nam ik vanuit de interimpositie hoofd publiekszaken in het Museum voor Moderne Kunst Arnhem (MMKA) een vaste aanstelling aan en begeleidde ik communicatief de transitie naar het verzelfstandigde Museum Arnhem, met een nieuwe visuele identiteit (LAVA design). Nu, in 2016 is het weer tijd om Deneuve nieuw leven in te blazen vanuit mijn nieuwe woonplaats Rotterdam waar ik sinds mei 2014 woon. Taco de Neef werkt inmiddels als Manager Marketing, Communicatie and Commercieel in Het Nieuwe Instituut (architectuur, design en e-culture).

Deneuve heeft de beschikking over verschillende talenten, zowel jong als ervaren, tekstschrijvers, redacteuren, curatoren, fotografen, grafisch ontwerpers, webbouwers, musici en cateraars.

Het oppakken van Deneuve gaat gepaard met het herstructureren van de vele gegevens, archieven en databases die er toe moeten leiden dat ik mijn eigen communicatie weer op orde heb. Drie jaar nadat de ‘oude’ Deneuve stopte blijkt er veel veranderd in zowel het culturele veld als in de communicatie. Er is nog meer nadruk komen te liggen op online communicatie en zijn er nogal wat zzp’ers toegetreden tot de culturele markt. Bij het in kaart brengen van het culturele veld valt mij ook op dat er ook veel hetzelfde is gebleven: musea maken tentoonstellingen, presentatie-instellingen en galeries presenteren kunstenaars, biënnales en kunstmanifestaties vinden ook nog steeds plaats, sterker, er komen er steeds meer bij. De ambities zijn hoog, de wensen en eisen van zowel publiek als financiers omvangrijk, goede communicatie onmisbaar. Bij Deneuve staan kwaliteit en elegantie voorop.

Werkervaring

Deneuve (2016- )

Internationale PR, SONSBEEK ’16 transACTION, Arnhem (4 juni-18 september 2016 in Park Sonsbeek, Stad Arnhem en Museum Arnhem); advies en begeleiding kunstproject De Roze Hallen,  Amsterdam; publieksactiviteiten Stedelijk Museum Schiedam: De Volkskrant Beeldende Kunstprijs en Geert Mul – Match Maker, Schiedam; strategisch communicatieadvies Robot Love, project in Eindhoven in 2017 en 2018; communicatie Sikkensprijs 2017.

Hoofd marketing & communicatie, Museum Arnhem (2013-2016)

Afdeling: marketing, communicatie, educatie, sponsoring & fondsenwerving, winkel & kassa.

Partner, Deneuve Cultural Projects (2008-2013)

2013: interim hoofd publiekszaken MMKA, Arnhem (MMKA); opzetten marketing & communicatie, Museum Oud Amelisweerd, Bunnik (MOA); redacteur Extra Extra, nouveau magazine érotique (Samira Ben Laloua, Rotterdam).

2012: communicatie Sikkensprijs en Mondriaan Lezing, Den Haag (Sikkens Foundation); uitvoerend bureau Sikkens Foundation (Sikkens Foundation); communicatie Pride Photo Award 2012, Amsterdam (Pride Photo Award); internationale PR Manifesta 9, biennial for contemporary art in Genk, Belgium (Manifesta Foundation); bijdrage aan Arts Holland Magazine 1 (SICA/NUB/NBTC); concept en productie van de introductieruimte Bijbels Museum, Amsterdam (Bijbels Museum).

2011: communicatie Out of Storage, Maastricht (Marres Projects); redactie, communicatie en presentatie Prijs de Prijs, Amsterdam (Lost & Found/Lernert & Sander), programmering symposiumserie Kom je ook?, Amsterdam (Mediamatic); communicatie Nederlandse bijdrage aan de Spaanse internationale kunstbeurs ARCOmadrid (ARCOmadrid).

2010: communicatie 3e Internationale Madness & Arts Festival, Haarlem (Museum Het Dolhuys); research culturele infrastructuur (voormalige) Nederlandse Antillen en Aruba (Mondriaan Stichting e.a.); communicatie Hermes Lezing, Den Bosch (Lectoraat AKV | St. Joost/Avans Hogeschool); communicatie debatserie Framer Framed, verschillende locaties (Woest Producties).

2009: organisatie en communicatie Sikkensprijs en Mondriaan Lezing, Amsterdam (Sikkens Foundation); publicatie Alexander van Slobbe (Alexander van Slobbe/Valiz); communicatie en marketing Utrecht Manifest, biënnale voor social design (Utrecht Manifest); research financiële relatie musea en cultuurfondsen (Nederlandse Museumvereniging); research ontwikkeling modeonterper Francisco van Benthum, Amsterdam (Francisco van Benthum).

2008: research 3e Internationale Madness & Arts Festival, Haarlem (Museum Het Dolhuys); research top internationale designwereld (thonik).

Hoofd afdeling communicatie Joods Historisch Museum, Amsterdam (2001-2008)

Taken: verantwoordelijk voor PR, marketing, evenementen en redactie. Projecten: verscheidene tentoonstellingen, evenementen en publicaties. Ontwikkeling en implementatie vormgeving, visuele identiteit en website.

Organisatie evenementen, Joods Historisch Museum, Amsterdam (1993-2001)

Taken: verantwoordelijk voor de culturele programmering. Projecten: verscheidene evenementenprogramma’s en presentaties. Selectie van speciale projecten: Projectleider Friendship through Jacob Israel de Haan, fotografietentoonstelling met evenementenprogramma, Gay Games Amsterdam (1998); Organisator jaarlijkse herdenkingen Hollandsche Schouwburg, Amsterdam (1995-2005);
Docent Locale cultuur in Israël, cursus UNTSO Peace Keeping, Instituut Clingendael, Den Haag (1992-2004); Docent joodse cultuur, verscheidene lezingen, nationaal andeenr internationaal (1987-2001).

Educator, Joods Historisch Museum, Amsterdam (1991-1993)

Taken: produceren en organiseren educatieve programma’s. Projecten: verscheidene educatieve programma’s.

Bestuur

Voorzitter MOAM (Marketing Associatie Amsterdamse Musea), Amsterdam (2007)
Voorzitter Bestuur Sectie PR & Marketing, Nederlandse Museumvereniging, Amsterdam (2003-2006)
Lid Bestuur Sectie PR & Marketing, Nederlandse Museumvereniging, Amsterdam (2002-2003)
Lid adviescommissie Museale activiteiten, Mondriaan Stichting, Amsterdam (2003-2004)
Lid Programmaraad NIK-media, De Joodse Omroep, Hilversum (1998-2005)
Lid Bestuur Leo Smit Stichting, Amsterdam (1997-2001)
Lid committee MUSEAmsterdam, presentatie Amsterdamse musea Uitmarkt (1997-1998)
Medeoprichter en secretaris Leo Smit Stichting, Amsterdam (1996-1997)
Lid Bestuur Joodse Gemeente, Hilversum (1985-2005)
Secretaris Sjalhomo, Amsterdam (1986-1988)
Executive Member European Union of Jewish Students, Brussel en Straatsburg (1984-1986)